Hogyan válassz igazi coachot?

“40 Ft. Ennyibe kerül egy névjegykártya. Ráírod: coach. Sőt: Executive Business Coach. Kell még egy ügyfél, és már coach is vagy. Ha jól el tudod magadat adni, lesznek referenciák… és kész. És ha kicsit is jó vagy kommunikációban, bizony lesznek elégedett ügyfeleid, hiszen egy nagyon emberi igényt szolgáltok ki: a személyes és koncentrált figyelem iránti vágyat.”

Egy piackutató ismerősöm fogalmazott így a coaching-piacról. Ha kívülről nézem a szakmánkat, bizony érthető a coachok számának növekedése. Miért ne lépne be, aki tud bánni az emberekkel vagy vonz a jól hangzó pénzkereset lehetősége? 
A HVG 2012. január 13-i cikke (Álcoachok a piacon) is evvel foglalkozik. Jól foglalja össze a coach szerepét, de nem adja meg a választ arra a kérdésre: hogyan válasszam ki a valódi coachot a piacról? Aki többet ad, mint egy jó beszélgetést vagy a tuti megmondást.

5 jól bevált szempont saját tapasztalatainkból, és ahogy ügyfeleink csinálják:

1. Képzettség

– mert ez egy szakma, megkerülhetetlen etikai és szakmai alapokkal. A coachnak legyen több éves átfutású és többféle irányzatot tartalmazó segítő-szakember képzése.

  • A képzés tartalma lehet tágabb, mint a coaching. Egy jó pszichológusi vagy mentálhigiéniás diplomás képzés igenis erős alapokat adhat a coachinghoz. Saját tapasztalatból is tudom, hogy pl. a csoportanalitikus képzésből nagyon sokat használok fel a mai napig.
  • Viszont az önismeret és tapasztalások beérése nem egy néhány hónapos folyamat – ezért a hosszú átfutás. Kétszer is átéltem, milyen más fejlődési minőséget jelent, amikor éveken keresztül tanul az ember ugyanabban a műhelyben és/vagy csoportban – mintha az alkalmi gyerekőrzést hasonlítanánk össze az anyaság élményével.
  • Többféle irányzatban legyen képzettsége, akkreditációja. “Akinek csak egy kalapácsa van, a mindent szögnek lát.” A coach egyik legfontosabb tudása, hogy az adott problémára, helyzetre és személyre szabott gondolkodási keretet használjon fel a megoldás megtalálásához. Ahogy Graham Barnes mondta egy tréningen: nekünk coachoknak folyamatosan edzeni kell a gondolkodási nyitottságunkat, mert különben beleragadunk a saját értelmezési sémáinkba, nem pedig az ügyfélét próbáljuk feltárni! Miközben az ügyfelek számára az egyik legnagyobb hosszútávú nyereség, hogy megérti önmaga működését

2. Üzleti tapasztalat

– Ha business coachot keresel, akkor legyen üzleti tapasztalata!

Szervezeti vezetőként, munkatársként vagy üzleti tanácsadóként – sokat segít, ha van támpontja azokhoz az élethelyzetekhez, amiben az ügyfél van. Ez olyan szempontból is fontos, hogy a coach mindenképpen fogadja el, hogy az ügyfél problémája valós. Ha soha nem tapasztaltál meg pl. egy versengő multis környezetet, bizony lehet, hogy nem érted, mitől élet-halál kérdés a jól megtartott prezentáció…

3. Személyes tapasztalat 

– Találkozz vele, kérjél akár egy “mintabeszélgetést”.

  • Ha még nem vagy tapasztalt coach-keresésben, talán bizonytalan vagy, mit is kérdezz. Egy ilyen találkozón megtapasztalhatod, hogyan kezeli a coach ezt a helyzetet. Átveszi az irányítást és “lehengerel” vagy segít téged, hogy megkapd a szükséges információkat? Tud-e segíteni a kérdéseid megfogalmazásában? A válaszai számodra érthetőek-e; és ha nem, hogyan tudtok kialakítani “közös nyelvet”? Mennyire beszél tisztán az együttműködésről, az időpontokról és a díjazásról?
  • Két fontos dolgot érdemes megtudnod: tud-e figyelni rád empátiával és hogyan képzeli el az együttműködés folyamatát.
  • Ha bármikor kellemetlenül érzed magad, vagy kétségeid támadnak, jelezd vissza. Mit mond, hogyan reagál rá? Kölcsönösen fontos tapasztalás!
  1. Tudatosság

– Kérdezd meg, hogy milyen típusú helyzetekben / embereknél a legeredményesebb.

  • Ez megmutatja a saját magával kapcsolatos tudatosságot
  • Nyugodtan kérjél személyes referenciákat. Lehet, hogy nem tud adni, mert a coaching bizalmi kapcsolat, de most már ez egyre jobban felvállalható fejlesztési forma.
  1. És az a bizonyos kémia…?

– Ne csak arra figyelj!

A coachingnál sokszor mondják, hogy fontos “az a bizonyos kémia”: már az első találkozásnál alakuljon ki egy elfogadás. Ezt én másképp gondolom. A “KÉMIA” a tudatalattink választásáról szól. Biztosan erre van szükség? A tudatalattink ilyenkor a változással kapcsolatos biztonságigényét elégíti ki az “ismerős” választásával. Viszont sokszor pont egy megszokottól eltérő működés tud sokat segíteni a változásban! Persze csak megfelelő szakmaisággal párosítva. 
Az egyik saját coach-képzésemen úgy kellett projektcsapatokat kialakítani (és valósan később együtt dolgoznunk), hogy keresd azokat, akiket egyébként egyáltalán nem választanál közös munkára. Életem egyik legtanulságosabb folyamatát (és nem a legkellemesebbet!) éltem át: rengeteget tanultam az elfogadásom és rugalmasságom határairól; megtanultam ezeket megoldani. 
Vagyis: dönthetsz az “ismerős” mellett, amikor a fejlődéshez a biztonságra van szükséged. És választhatsz “idegent”, ha fontos a saját határaid markáns tágítása. Jó szakember esetén mindkettő döntés meghozza az eredményt.

Scroll to Top